Ahad, 27 Januari 2013

Maulidur Rasul 2013

Salam uolss... holaa!!
hari ni pepagi lagi dah bersemangat bertenet. (mood tengah gigih nak nulih blog) al-maklum la azam tahun ni khenn nak hupdate blog ni sekerap yg boley... gituuu. ok x mo bebel pepanjang. sebelum aku terlupe storey morey mase aku join perarakan sambutan maulidur rasul baru-baru ni. tetibe skip dulu citer jalan2 padang jap ye. but don't worry, i'll continue citer jalan2 padang tu after this hokay...

ok, al-kisahnye gini cik jah, actually, tiap2 tahun, mase 12 Rabiulawal tahun gajah, upss silap, setiap tahun umat islam di seluruh dunia kot, especially di Malaysia akan menyambut sambutan maulidur rasul atau maulud nabi iaitu hari memperingati kelahiran Nabi Muhammad SAW. So JAKIM biasenye akan incharge sambutan ni di peringkat kebangsaan yang biasenye jugak akan dilangsungkan kat Putrajaya.

So, biasenye JAKIM akan jemputla semua agensi kerajaan dan swasta untuk join perarakan ni. bukan stakat join je, siap ade pertandingan lagi untuk menarik penyertaan agensi2 ni. My organisasi pun macam biase la..tiap2 tahun join. biasenye aku tengok kat TV je perarakan yang macam ni. but, tahun ni, aku pulak yang merasa sendiri pengalaman join perarakan sambil berselawat ke atas nabi ni.

biasenye jugak, kalau join aktiviti kemasyarakatan macam ni khenn, persalinan lengkap dari atas kepala sampai ke hujung kaki akan di sponser lah khenn oleh organisasi masing2.. untung ko jahh!! tahun ni my organisasi pilih color coklat, siap bersampin yang warna vanila so jadilah weols semua coklat vanila. hehehe. but the material used to made this was really nice and good quality. thats why i love my organisation!!

ok, mase hari kejadian, aku  pergi sekali ngan ahli kumpulan yang lain. diorang berkumpul dulu kat opis sebab naik bas.disebabkan rumah i yang sekangkang kera ni dari putrajaya, so i've decided untuk pergi sendiri. tapi aku ajak member yang sorang lagi ni tumpang aku, sebab rumah die pun dekat la jugak. sebab leh gak la die teman aku kalau aku sampai awal kat sana. nanti tak ke pitamm kalau aku sensorang pepagi buta sampai sana. i khenn pemalu gituuu...

so pagi tu, bangun awal la aku ye. sebenornye same je. waktu bangun aku hari2 ialah tepat jam 5 pagi time nak g keje. so not a big deal hokayy... siap makeup bagai. pung pang ping pung jam 6 aku gerak jemput member aku yang sorang ni kat bangi je. dan bleh plak hari tu on the way ke Putrajaya aku sesat jap jalan masuk ke Precint 2 tu. last2 redo je. aku park kete kat sebelah Istana Kehakiman tu. niat asal nak park kat Masjid Putra tapi laluan tidak mengizinkan sebab dah tutup sana sini khenn. so redo je la cik monn...

time tu dah mule ramai tau org. macam2 color baju, design dan gelagat aku tengok. tapi sebelum tu solat subuh dulu ye..lepas semua tu, aku ngan member aku ni pun jalan la mencari tagging kat mana lokasi untuk kontijen kami. rupa2nye tak jauh pun dari tempat aku park kete tu. dekat depan Istana Kehakiman tu jugek.. so leh la aku lepak2 atas kerusi yg ade kat sepanjang jalan tu.

dari gelap sebuh dah cerah, aku nengok kontijen lain dah siap beratur bagai. tapi kontijen aku plak nan hadoo lagi. erm... actually aku ni jenis yang tak suke menunggu taw. i really hate waiting... ermmm tapi nak buat mcm mana khenn... redoo lah skali lagikk...tunggu punya tunggu.. akhirnye sampai jugek geng pengembaraan bermula upin ipin.. upss silap kontijen eden. tu pun time orang dah nak mule gerak tau. tapi group kami ni memang tak mensasarkan ape2 pun. cukup sekadar join dan dapat menghayati maulud nabi ni je. so berjalan la kami menuju ke masjid putra. erm... jauh jugek rupenye. mau tercabut kaki kalau jalan orang2. ni sebab ramai2, so feelnye lain la sikit. but it was enjoyable! kat kiri kanan ade orang ambik gambar, video dan siaran langsung kat TV tau. aku beruntung sebab berjalan di posisi paling tepi sebelah kanan. so kalau dapat diambil gambo dapat la kot nampak hokayy. berangannn!!

sampai je kat dataran masjid putra tu, semua kontijen dah mule bersepah sana sini sebab tak semua boleh masuk ke dalam kawasan masjid tu. well paham2 je la brapa ribu yang datang pagi tu. tetiba ada konvoi VIP sampai. ce teka siapa la ye? OMG, Yang Dipertuan Agong dgn Raja Permaisuri yang datang rupenye. dapat la aku tengok dari jauh je la. ober taw bile bercerita khenn.. hehehe

time tu perut dah mule menyanyi lagu keroncong. ye la mana la sempat bekfes pepagi buta gitu.. sambil2 tu kami ambik gambo dulu untuk buat kenangan. dan lepas tu baru setiap kontijen diberi pek makanan daripada urus setia. ermm sedap jugak nasi lemak ayam ngan mineral water sebotol. standard la khenn..

time ni sebenornye dah ramai yang dah mule beredar balik. ye la time tu pun gerimis mule turun tapi manje2 je. macam malu2 alah je turunnye. so xde la panas. aku mule nak balik, tapi diorg tak bagi balik dulu sebab katernyer Ketua Pengarah nak ambik gambo dulu dgn weolss.. so redo sekali lagik untuk tunggu. as i told u that i hate keep waiting. but what can i do. so tunggu  je la dik non... akhirnye majlis berakhir, Ketua Pengarah pun sampai, salam2 bagai dan posing la beramai-ramai ye. harusla aku duk kat depan. mesti la nak enterprame khenn... well u known me... lepas tu ape lagik, aku pun chaow bedahhh la, menapak balik ke parking tadi. tapi anggap je macam jalan2 berjongging gitu, sebab dah lame x excercise khenn..

ok setakat itu coretan kali ni ye. so ape2 pun salam maulud nabi 1434 Hijrah ye!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan