Sabtu, 13 Julai 2013

Review Trip Balik Kampung dengan ETS

Salam siaran kembali dari kampung halaman DF di Ipoh ye! perghh.... satu hari dua entri hokay! gitu... mood tengah rajin menghupdate khenn.... ye la duk kat umah takde buat ape pun sebab memang aku saje ambil cuti untuk sambut puasa dengan keluarga. Rasenya dah lama aku tak balik kampung taw. Sebab buzy sangat lately ni. macam-macam program kat opis. So peluang ramadan macam ni la aku rembat cuti hokay. Cuti aku tu sayang kalau tak dibazirkan dengan cara berfaedah rugi khenn... Dah jangan nak bebel pepanjang. Ok kali ni aku nak review sket tentang trip balik kampung aku dengan menaiki train ETS dari Sentral Kuala Lumpur ke Ipoh. ok uolss letss.....
Gambo dari Google ye!

Dulu time aku study je aku aku slalu balik kampung naik train. kalau tak pun naik bas. perjalanan dengan bas lately ni agak kurang selamat bagi aku la. macam yang kita selalu dengar dan tengok di TV dan akhbar tentang kes kemalangan. Bukan pe, kebanyakan pemandu bas dan kenderaan berat sekarang ni kurang kesedaran sivik walaupun macam-macam kempen kerajaan dah buat.

So untuk perjalanan kali ni, aku ambik keputusan untuk tidak memandu. penat uolss di bulan romadon nih. kene save energy gitu.... hehe.. so pilihan aku ialah train. Tapi ambik yang paling laju, effisien, bersih dan selesa. Train ETS ni juga dioperasikan oleh KTMB. Terbahagi kepada beberapa kelas. Untuk maklumat lanjut korang bolehlah layari website KTMB.
Gambo dari Hencit Google!

Kalau korang malas nak beratur panjang di kaunter untuk beli tiket, korang ada options lain untuk dapatkan tiket ETS ni dengan dua cara samada korang buat tempahan melalui talian telefon yang hanya available 3 hari sebelum tarikh perjalanan atau korang boleh beli online dengan syarat korang perlu mendaftar akaun KTMB then cara pembayaran hanya dengan menggunakan kad kredit sahaja. Bagi aku yang malas nak bersusah payah ni, aku pilih cara yang kedua, beli je online. senang dan korang boleh pilih sendiri coch mana yang korang nak, masa perjalanan dan jugak seat yang korang suka. macam kita buat tempahan tiket flight gitu...

Kalau la ade flight dari KL ke Ipoh.. Ya ampunnn sure haven sangat aku nak balik kampung. hehehe.... oberr taw!! muahaha... ok perjalanan dari Sentral Kuala Lumpur ke Ipoh lebih kurang 2 jam 30 minit sajork!. Kondisi dalam coch memang kelihatan masih baru, ruang seat yang luas, selesa dan tandas yang bersih. ETS jugak ada menyediakan jualan makan minum taw. cuma untuk bulan romadon nih sajork diorang tak jual pada muslimin dan muslimat. Yang bukan muslim boleh beli di kafe yang terdapat di dalam coch ETS. Harga tiket ok-ok la jugak. Trip aku balik dari KL ke Ipoh, aku ambik ETS Siver Class dengan tambang RM25 sajork. Manakala trip balik dari Ipoh ke KL aku ambik ETS Gold Class uolss dengan harga RM35. Just tambah lagi 10 hengget jer.


Ok la ni antara gambo yang sempat aku ambik time balik hari tu dengan ETS Silver. Actually, aku masih di kampung taw time menulis entri ni. may be aku akn hupdate kalau aku ambik gambor trip dari Ipoh ke KL nanti dengan ETS Gold. Ok ye uolss... salam mesra dan selamat berbuka puasa hokay!! Chaouu bedahhh!!!

7 ulasan:

  1. Hamboiii you oulssss jeles JM ngan org ipoh ni coz dh ada tren ETS selesa dan murah pulak tu tiketnya

    Bilalah dorang nk buat tren ke negeri lain pulak ye :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha.... tp kalau airport Ipoh ada air route dari KL oleh mana-mana syarikat penerbangan lagi best! Harus iolss balik hari-hari... hehehe

      Padam
    2. ahaahah..tak berbaloi..coz kalau naik flight..15min dah sampai heeee

      Padam
    3. hehe.. ye ke JM? tapi nak jugak....haha

      Padam
  2. Just found out about your blog. Oh ya, haven't got a a chance to try ETS too, even half of the construction was made by the company that i'm currently working. Kena try jugak satu hari nie nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thank you zaraab sebab sudi singgah ke blog Dunia Farel. Nanti slalu2 lah singgah ye.. hehe
      Anyway u better try ETS ni. memang best gak kalau travel dengan ETS ni. Selamat Hari Raya!

      Padam
  3. Hi Farel, this is my first time travelling back hometown with ETS.
    Can the overhead compartment/deck fit in a trolley luggage (1 size bigger than normal hand carry)?
    or is there any area or storage cabin to stow away our luggage? thanks.

    BalasPadam