Rabu, 15 April 2015

Trip Sydney-Melbourne, Australia 2015 (Day 1 & Day 2)

Tarikh: 14 Mac 2015 (Sabtu)
Lokasi: Kuala Lumpur – Sydney

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ok, kita tinggalkan sekejap pasal story aku ke Nanning-Guilin tu kejap ye. Aku akan selang selikan dengan story aku ke Australia bulan Mac yang lepas. So, sebelum aku terlupa tentang catatan percutian aku selama 8 hari 7 malam di Australia, lebih baik aku story terus ceritanya mengikut aktiviti yang aku lalui setiap hari sepanjang berada di sana supaya senang dan tidak tertangguh terlalu lama. Kalau tak, story ni bakal berkulat kulapok la jawabnye nanti. Itinerary dan semua perbelanjaan perjalanan sepanjang ke sana aku akan tempek dan share dengan korang di akhir cerita travelog ni. Insyallah.

Ok, al-kisahnye memang dah lama aku berhajat untuk menjejakkan kaki ke bumi kanggaru dan koala ni. Ini ditambah pulak dengan story mory kengkawan blogger yang travelholic yang duk post and tempek gambo-gambo percutian diorang di Aussie tu. So semangat membara membuak-buak la untuk aku start hunting the ticket hokay. Alhamdulilah, dapat jugak aku rembat tiket time promo Airasia awal tahun lepas (2014). Pada awalnya, memang aku akan travel secara solo je. Tapi ada pulak yang berminat nak join aku lepas dapat tahu rahsia aku nak ke Aussie ni. So finalist yang Berjaya ke Aussie adalah seramai 4 orang jemaah termasuk diri sendiri. 2 orang perempuan dan 2 orang lelaki. Nak dijadikan cerita, penerbangan kami pada awalnya dijadualkan berlepas pada 15 April 2015 which is pada pukul 8.45 pagi. Entah macam mana, tiga hari sebelum tu, aku dapat tahu dari member aku yang ada member kerja di Airasia X, cakap yang flight kami telah dijadualkan semula berlepas pada pukul 11.45 malam. So maksudnya, kami akan sampai di Sydney lewat beberapa jam la. Jadi ini boleh menyebabkan itinerary aku jugak akan kacau bilau. Mana taknye, sebab trip ke Aussie ni jugak, aku dah siap-siap booked flight ke Melbourne. So dipendekan cerita, kami dapat tukar flight sehari awal, which is on 14 Mac 2015 pukul 11.45 malam oleh Airasia X tanpa sebarang caj ye!. jadi memang berbaloi-baloi la khenn. Perancangan untuk trip ni, aku dah siap aturkan untuk semua jemaah sebab diorang ni semua first timer jugak sampai ke Australia dan first timer jugak terbang sejauh ini. Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Sydney mengambil masa lebih kurang 8 jam 30 minit. Sebelum tu jugak, aku dah siap-siap prepare beberapa perkara yang perlu seperti; buat visa secara online, booked tiket flight dari Sydney ke Melbourne (return), booked penginapan di Sydney dan Malaysian Hall Melbourne, booked trip ke The Great Ocean Road di Melbourne, insurans perjalanan, list makanan yang akan dibawa dan semua tiket masuk serta peta laluan ke setiap destinasi. Haa… ambik engko, memang details research yang aku buat. Selalunya aku buat dengan kakakku kak maz, tapi kali ni semuanya atas batu jemala patik ye. Tukar duit pun memang tukar siap-siap dari Malaysia. Kadar tukaran semasa yang aku dapat ialah 1 AUD = RM2.86.

Ok, habis cerita pasal persiapan, Now tibalah hari yang dinantikan. Disebabkan flight kami pada sebelah malam, so sebelah pagi tu, aku sempat la buat beberapa perkara. Double check perkara-perkara yang sepatutnya, passport dan boarding pass yang aku dah check-in serta print untuk semua for return. Tak nak ambik risiko masa dekat sana nanti. Style aku memang macam ni, as usual I did this for every trips. Untuk trip kali ni, aku just beli 20kg pergi dan 20kg balik. Pergi satu beg, balik 2 beg engko! Hehe…

So disebabkan faktor keadaan KLIA 2 yang tersangat la indah dan besar itu, makanya aku ambil keputusan untuk datang lebih awal. Dari rumah aku bertolak pada pukul 5.00 petang. Park kereta dekat Putrajaya Sentral seperti biasa lebih mudah dan murah serta selamat Insyallah. So semua ahli jemaah pun telah maklum yang kami akan berjumpa di KLIA 2 terus. Setibanya di KLIA 2, aku siap-siap drop beg awal-awal sebab time tu pun dah ramai sangat umat manusia yang nak berterbangan. Time tu dah masuk waktu maghrib. Dah taubat nasuha aku pasal drop beg last minit macam trip ke Nanning dulu tu. So sekarang dah lebih berdisiplin sikit okeh. Alhamdulilah, semuanya berjalan lancar. Selesai semua, aku pun terus menuju ke surau untuk solat. Masa masih panjang lagi sebelum waktu berlepas. Lepas dah settle semua, baru la kami berjumpa ahli rombongan. Sempat jugak kami alas perut dengan bekalan kuih karipap mak aku yang masih panas dalam hand carry aku. Kami habiskan sambil duduk duduk, borak-borak di tingkat atas pintu perlepasan antarabangsa tu saja untuk kill the time. Akhirnya dalam pukul 11.00 malam, kami pun mula mengorak langkah masuk ke pintu perlepasan untuk settle semua prosedur biasa di kawalan kastam dan imigresen sebelum ke boarding hall. Alhamdulilah, semuanya berjalan lancar tanpa sebarang masalah.

Ramai jugak penumpang dalam penerbangan malam tu. Majoriti adalah mat salleh Australia kot. Dalam hati terdetik juga perasaan cuak sebab sejak kebelakangan ni asyik timbul je kejadian yang tidak diingini berkaitan dengan pesawat komersial negara. Tapi aku tawakal je sebab ajal maut ditentukan oleh-Nya. Seperti biasa dalam pesawat aku suka duduk tepi tingkap sebab senang aku nak jenguk keadaan di bawah masa time landing nanti, so boleh la aku snap gambor or video untuk buat kenangan. That’s my habit hokay. Hehehe

Malangnya, jiran seat di depan, kiri dan belakang aku ni semuanya mat and minah salleh yang sangat annoying. Sebabnya diorang ni dari awal perjalanan sampaikan dah nak landing asyik duk memekak je bersembang, gelak ketawa dengan sangat kuat. Disebabkan waktu malam, jadinya aku buat-buat tak tahu je la dan tido dengan travelling sleeping set yang aku beli dari Airasia dulu. Alhamdulilah, perjalanan juga berjalan lancar dan sebelum mendarat, sempat jugak aku ambil beberapa gambar dari tingkap pesawat tu. Time dalam kira-kira pukul 4 pagi waktu Australia. Matahari dah mula muncul. Waktu di Australia ni cepat 3 jam dari waktu di Malaysia.

Kami selamat mendarat di Kingsford Smith International Airport, Australia tepat pada masanya, iaitu 10.45 pagi. Alhamdulilah jugak, sebab semua prosedur di imigresen dan kastam Australia berjalan lancar. Semua beg kami lepas tanpa sebarang sekatan. Risau jugak macam yang diuar-uarkan traveler yang pernah ke sini. So, pengembaraan kami pun akan bermula. Sebagai leader yang akan memandu ahli jemaah, aku kene pastikan maklumat yang aku dah buat tu betul. So kami akan menuju dulu ke hostel Maze Backpacker yang aku booking dari Booking.com disebabkan plan kami terpaksa dirombak atas sebab penjadualan semula penerbangan. So disebabkan kami sampai awal sehari, maka wajibla kami bermalam dulu di Sydney untuk satu malam, plus boleh la jalan-jalan pusing sekitar Bandar Sydney.

Hostel ni memang murah dan boleh la dikira selesa untuk traveler yang backpack macam kami. Dah namanye pun Maze Backpacker khenn… Sebab di Australia ni, semuanya mahai engko. Jadi bersyukur la dapat bermalam di hostel yang murah gini. Hahaha… Untuk ke sini dari airport, kami naik train je. Beli MyMulti 3 Card di Airport yang sangat berbaloi sebab boleh guna selama 7 hari dari tarikh kita beli kad tu. Kad boleh digunakan untuk naik semua public transport yang dinyatakan seperti; bas, feri dan train. Cumanya, dari airport juga, kita perlu beli satu lagi kad, iaitu Gate Pass Card untuk keluar dari kawasan airport. Train di Sydney ni adalah dua tingkat ye. So memang pelik dari train di Malaysia.

Hostel yang kami duduk ni terletak di Pitt Street which is dekat dalam kawasan pusat Bandar Sydney. Untuk ke sini, kami perlu naik train dan turun di Station Museum. Dari situ, kami perlu berjalan sedikit merentasi 2 buat jalan. Time keluar dari pintu train station tu, perghhh…. Angin yang sangat kuat bertiup kencang. Daun-daun maple yang kering di sekitar kawasan tu berterbangan. Dengan anak-anak gajah yang masing-masing seret, pikul dan dukung bagai ni, kami pun berjalan la perlahan-lahan mencari arah ke hostel ni. Sesat barat jugak mulanya, tapi duk berhenti Tanya orang yang lalu-lalang kat situ, akhirnya kami jumpa jugak hostel ni.

Hostel ni memang sangat happening dengan muda mudi Aussie. Macam-macam bangsa ada. Well we are at their territory, so what can I say. Hehe… harga bilik untuk satu malam ialah AUD130 untuk 2 buah bilik. Bilik air adalah berkongsi di luar ye. Sebab ni konsep hostel. Tapi jangan risau, biliknya memang bersih. Plus dikenakan deposit AUD20 per kunci bilik. Untuk wifi, kene beli kad prepaid yang bergantung pada jangka masa yang korang nak guna. 1 hari ialah AUD4. Dekat sini juga, kita boleh booked shuttle bus ke airport. Tapi perlu booked awal. Jadual semua ada ditempek di dinding hostel.

Disebabkan dah jauh kami berjalan dan hari pun dah lewat tengah hari, kami berehat sekejap untuk mandi, solat dan makan sebelum memulakan perjalanan ke Bandar Sydney. Di hostel ni juga, kami boleh menggunakan kemudahan dapur untuk kita memasak. Microwave, Oven, Dapur dan semua kelengkapan memasak disediakan. Kami hanya menggunakan microwave dan heater untuk memanaskan nasi goring segera Brahim dan membancuh milo serta Nescafe 3 in 1. Bekas semua kami bawa dari Malaysia. Takut pulak guna sewenang-wenangnya. Manalah tahu kot-kot bercampur dengan daging Babs… eeiii!

Dalam pukul 3 petang, kami semua mula keluar melenggang kangkung. Kami jalan kaki menuju semula ke station train Museum untuk menuju ke station Circular Quay. Dekat sinilah terletaknya ikon Bandaraya Sydney which is Opera House Theatre dan Sydney Houbour Bridge. Masa ni, matahari masih lagi terik dengan sinar petang. Plan kami ialah untuk ke Manly Beach dan Darling Harbour. Untuk ke sana, kita perlu naik feri di Wharf No.3. Touch je MyMulti3 Card yang kita beli tadi di pintu masuk wharf tu. Feri adalah mengikut jadual yang disediakan, iaitu sehingga pukul 11 malam waktu operasinya. Sepanjang perjalanan, banyak burung camar yang berterbangan di sepanjang laluan di situ. Ombaknya jugak agak kuat. Kadangkala, percikan air laut boleh merenjis sampai ke muka kita atau termasuk dalam mulut kalau kita duduk di kerusi hadapan di luar feri. Kami pun dah merasai kemasinan air laut di Sydney ni. Hehehe…. Yang tak syiok nyer, ramai sangat umat yang ada time kami naik feri tu. Nak bergambar pun payah hokay.

Kami di Manly Beach ni tak lama, dalam sekitar 30 ke 40 minit jer. Cukup sekadar ambil gambar dan jalan-jalan di sepanjang pantai tepi jeti Manly Wharf tu je. Ye la sebab nak mengejar masa yang singkat. Jadi la, asalkan dah sampai sini khenn…

Usai di situ, kami kembali semula ke Circular Quay dengan feri yang berlainan. Kami kemudiannya menaiki feri menuju pula ke Darling Harbour pulak. Naik feri di Wharf No.5 Waktu masa tu dah dalam pukul 5 petang. Keadaan mulai gelap. Hujan turun renyai-renyai pulak. Tapi kami tetap teruskan jugak perjalanan ke sana.

Sepanjang perjalanan ke sana, sempat la jugak diambil beberapa gambar ikon Australia ni, iaitu Sydney Opera House dan Sydney Harbour Brigde pada waktu malam. Kami jalan-jalan sambil tengok gelagat masyarakat Australia beriadah pada waktu petang.

Setelah penat, kami balik semula ke hostel untuk berehat dan pack barang-barang sebab esok awal paginya kami akan terbang pulak ke Melbourne untuk selama 3 hari 2 malam di sana. So sebelah malamnya acara kami adalah berehat dan makan di hostel jer.

84 ulasan:

1. Best..best... posting Aussie dah keluar... jangan separuh jalan ye Farel...

Huntunglah tukaran duit RM2.86... tahun lepas saya pergi RM3.03...

Kenapa tak balik Malaysia ikut Melbourne...rugi tiket flight...

Balasan
    1. Hehe... you are still the champion PLM! Tahniah. Pengomen tegar di sini. Suka benar farel.. hehehe

Tu la, tengah ada mood katanyer untuk aktif menulis balik. Sebelum lupa baik setelkan awal-awal.

Alhamdulilah, dapat jugak tukar rate yang macam tu. Itu pun setelah penat membuat rondaan di sana sini. heee

Tu la, time beli tiket tak pikir panjang. Gelojoh sangat takut terlepas harga promo tu. kuang...kuang..kuang.....

Padam
  2. Best lah dapat travel pergi Australia :)

Balasan
    1. Alhamdulilah kerana diberi kesempatan dan peluang olehNya untuk merasai nikmat ini. :)

Thank you Huzniey sudi singgah di sini. Hope will keep on comment2 here..

3. wah sydney!best tuh....hehehe

Balasan
    1. Wahh... orang tu lagi best khennn... 2 in 1 lagik. hehehe.... terus cover benua Australiasia. hehehe

Padam
  4. Sila rajin update cerita Aus ni, sebab nak ceduk info gak. Hihi.

Balasan
    1. Insyallah akan cuba merajinkan diri utk setelkan story Aussie ni Bibie. hehehe

Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

5. Salam,
    Untuk bajet Malay homestay Sydney (with free Halal Breakfast) e-mail kay.abubakar@gmail.com
    TQ

1. Berapa bajetnye tu kak? hehe... Mana tahu kot-kot nak pi lagi

6. sydney best. mudah2 an ada rezeki nk g sna

Balasan
    1. Sydney memang best. Insyallah ada rezeki tu. Everybody Can Fly!

Padam
  7. Salam...Boley ta awk whatsapp sy .Sbb sy nk tanya process utk booking penginapan semua.. Ni contact no.sy 0129956608

Balasan
    1. Salam saudari, mohon maaf sebab lama saya tak jengah blog ni. Jadi tak dapat reply mesej awak.

Padam
  8. menariknya sydney dan melbourne.. akan ke sana insya ALLAH February 2016 ni.. boleh saya minta itinerary melbourne? email ke azimashaary@gmail.com ya

1. Salam Saudara Azim,
      Terima kasih sudi singgah ke blog saya. Itinerary telah saya e-melkan.

Padam
    2. selamat diterima. rasanya memang follow your itinerary terus ni esok lusa dah nak fly... tak sempat nak buat plan sendiri.. kira halal lah yek.. hehe,tq tq!:)

3. Alhamdulilah. Sure. Silakan. Takde hal. Semoga selamat perjalanan pergi dan balik. Enjoy your holiday bro! :-)

4. assalamualaikum. blh tak tlg email kan pd sy itinerary nye dan kos nye... shazanamhdsobri@gmail.com

thanks in advance

9. salam,
    menarik! saya insyaAllah akan pergi ke sydney. dah ada few places and itin draft dah ada. kalau sudi share itin, harap dapat email ke elmiza.razak at gmail. Blh saya gunakan as rujukan.Thanks in advance.

1. Salam elmi,
      Terima kasih sudi singgah ke blog saya. Itinerary telah saya e-melkan.

10. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

BalasPadam
  11. As Salam, boleh share itinerary Sydney and Melbourne kat saya. farahniksuhaimi@gmail.com , terima kasih in advance ya.

1. Wasalam. Saya dah e-mel. Sorry late reply. TQ

12. salam farel ....
    sy bercadang nak pegi melbourne bulan mac ni, tp tpt2 menarik sa masih tak tahu lg dan klu farel tahu mana2 hostel yg boleh sy stay bole cadangan tak ... klu farel ada itinerary tuk Melbourne boleh share tak ... terryeddie78@gmail.com

BalasPadam
  13. Assalamualaikum en.farel..inshaaAllah ade rezeki saye akan fly ke sydney thn ni..mohon share pd saye itinerary boleh x? :-) ni emel saye mizanasir@gmail.com. thanks bro..

14. Assalamualaikum en.farel..inshaaAllah ade rezeki saye akan fly ke sydney thn ni..mohon share pd saye itinerary boleh x? :-) ni emel saye mizanasir@gmail.com. thanks bro..

15. Salam en farel.. nk jgk itinerary utk ke sdyney.. insya allah thun nir.. haral boleh kongsi...

BalasPadam
  16. Salam en farel.. nk jgk itinerary utk ke sdyney.. insya allah thun nir.. harap boleh kongsi...nk mintak email.. hidayah_189@yahoo.com tq!

17. Salam en farel.. nk jgk itinerary utk ke sdyney.. insya allah thun nir.. harap boleh kongsi...nk mintak email.. hidayah_189@yahoo.com tq!

18. salam boleh emailkn itenery tak di fatinhusna91@gmail.com teringin nak pergi

BalasPadam
  19. Assalam, saya baru singgah baca blog ni..menarik..terus rasanya nk plan trip ke sana..boleh share itinerary Sydney/Melbourne tu dgn saya? [E-mail: h.effendy78@gmail.com]. Terimakasih :-)

Balasan
    1. Salam Helmy Effendy, Thanks sudi singgah my blog ni. Saya dah send itinerary. Happy holidays

Padam
    2. wassalam farel..yup, sy dh dpt emel u..thx sudi share ur itinerary tu..insyaAllah nak cuba plan ke sana dgn berilhamkan ur trip ni..hehehe..thx again! :-)

3. Hi, saya nak itenary jugak kat sana boleh? plan on May this year. Thank you.
      email: octofiey@gmail.com

Padam
  20. Salam, saya nak tanya..saya nak ke Perth pada 29 Oct 2016 ni, pasal permohononan visa, bila ye sesuai saya buat dan proses dia senang tak ?

Balasan
    1. Salam zetta, sori lambat reply sbb sy baru balik dari Japan last sunday dan baru buka e-mel. Good to hear that you will have a vacation to Perth this coming Oct. as I will do it so too but in Sept. Ok back to your question, utk apply visa boleh je you buat sendiri melalui online through Australian http://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/601-
      or kalau nak senang boleh buat di mana-mana travel agensi yang berdekatan. yang penting passport kita mesti valid sehingga tarikh lawatan. I pun baru nak buat sebab nak ke Perth this September. I hope it helps you. TQ

Padam
  21. salam...satu perkongsian yg menarik..sy pon insyaAllah akan kesana hujung tahun ni..boleh x tuan share itinerary tuan..boleh email kt najmuddinzul93@gmail.com dan sy nk tnye cmne procedure nk mohon visa online tu n dia tahan lama mne? tq

BalasPadam
  22. Assalamualaikum en.farel..inshaaAllah ade rezeki saye akan fly ke sydney thn ni..mohon share pd saye itinerary boleh x? :-) ni emel saye syamier3@gmail.com. thanks bro..

23. Assalamualaikum en.farel...insyallah thn ni sy sekeluarga akan ke sydney..kalau tk keberatan boleh share itenary en.farel sewaktu di sydney?;)..email sy azureen84@gmail.com..tqvm!��

24. Assalamualaikum en.farel...insyallah thn ni sy sekeluarga akan ke sydney..kalau tk keberatan boleh share itenary en.farel sewaktu di sydney?;)..email sy azureen84@gmail.com..tqvm!��

Balasan
    1. Waalaikumusalam Azureen, Saya dah e-melkan itinerarynya.

Padam
  25. Assalam En Farel, saya ada plan nk ke Melbourne next year. Boleh tak saya mintak tlg En Farel untuk emelkan itinerary ke Melbourne di mahirahmohdidris@gmail.com? Terima kasih

26. Salam,
    Menariknya aussie. Boleh tlg share itenary sydney & melbrne kat email arys139@gmail.com
    Tq

BalasPadam
  27. Salam farel,hi.sy blm pernah lg nk mnjejakkan kaki ke Australia. Sy juga ada merancang nk ke Melbourne hujubg thn ni.boleh kah tlg share itenery syd&mel di email junidakitty@gmail.com. Terima ksh.seronok dan semangat baca ur post!

28. Salam,
    Ada tak plan untuk jadi tour guide?
    I mean as part time job?
    Sebab I need someone to guide me there since ini first time saya backpacker to Sydney ?
    Sebab nak pergi concert Coldplay but yeah no one nak teman. Sigh.
    Just asking ya. :)

1. Wasalam unknown,

actually u should not to worry coz OZ is a safe place to visit. I will fly again to OZ this coming spring. hehe.. as for now, I takde la planning jadi part time tour guide sbb kerja di pejabat ni pun tak menang tangan you.. haha
      insyallah kalau ada rezeki boleh la kita travel sama eh. ;)

Padam
  29. Assalam En Farel, saya plan nk ke Melbourne hujung tahun nie. Boleh tak saya mintak tlg En Farel untuk emelkan itinerary ke Melbourne di radhi_0903@yahoo.com? Terima kasih

1. Wasalam Puan Rosnah Harun, Ok saya dah e-mel

Padam
  30. Assalammualaikum.. Good info lah.. Im also planing nk ke OZ end of this Nov or awal DEC.. Boleh saudara share itinerary? Kalau sudi emailkan pd sy di hafizprotonsales[@]gmail.com

BalasPadam
  31. Assalammualaikum.. Good info lah.. Im also planing nk ke OZ end of this Nov or awal DEC.. Boleh saudara share itinerary? Kalau sudi emailkan pd sy di hafizprotonsales[@]gmail.com

32. salam
    saya bercadang ke Sydney dan Melbourne pada awal tahun depan, boleh bagi itenarari dan bajet keseluruhan, boleh emel kat asharmt@yahoo.com, terima kasih

33. Salam..
    Tuan, teringin nak pi jalan2 makan angin di Melbourne and Sydney.. Pasang niat dari tahun lepas lagi.. Tapi tak berkesempatan pulak dengan kerja ni.. So, cadang2 tu hujung tahun ni nak kena pi jugak.. Boleh tak emailkan itinerary and budget ke Melbourne and Sydney tu ke eizaqamc@gmail.com
    Tqvm

BalasPadam
  34. Hye farel..good info..can u share ur itinerary sydney n melbourne..n sush x nk booked malaysian hall,blh share skali x cara nye.. Email me : as_shaza@yahoo.com
    Tqvm ��

35. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

BalasPadam
  36. Hai farel. Nice entry, surely i akan godek lagi blog you. I baru nak start travel around, before this selalu travel around europe je. Mind to email me the OZ itenary? Kalau u ada sekali perth pun cantik.Thanks in advance.

37. Assalam...good info. Saya akan ke syd n melb dec ni tlg share itenary sydney & melbrne kat email jaafarhbtk@gmail.com
    Tq

BalasPadam
  38. Hi Mr. Farel, nice sharing. Do you mind to share iten Sydney-Melbourne sekali ngan bajet please?
    Email saya: shagirl22@gmail.com

39. Do you mind sharing iten at fahmifazil@gmail.com thanks!

BalasPadam
  40. Salam en farel. Blh emel itenarary utk but kajian phd hehe. Ni emel sy naimleha88@gmail.com

41. Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

Assalamualaikum Tuan Puan...
    Bercuti la ke Sabah....!!
    Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Antara Kelebihan kami:

Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..
    a) Nissan Urvan RM230 sehari

* Harga di atas adalah minimum sewa
    untuk 3 hari ke atas...
    * Penghantaran kereta percuma ke
    Airport dan tempat penginapan.

Antara kelebihan yang anda dapat apabila memilih kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
    istimewa daripada kami bermula harga
    RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
    kundasang...

2. Homestay Condominium Marina Court di pusat bandar Kota Kinabalu hanya pada harga Rm250 semalam!!!

3. Pemandu Pelancong..
    Sekiranya anda ingin perlukan pemandu sepanjang percutian kami menyediakan pemandu berpengalaman dan mahir dengan tempat2 percutian menarik di Sabah... upah bagi pemandu kami adalah RM100 untuk 12 jam sehari...

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
    Sekiranya anda memilih perkhidmatan kami, kami akan memberikan anda harga istimewa RM20.00 sahaja seorang utk tambang bot dan Percuma SET SNORKLING & life jacket ( harga utk 1 pulau sahaja).. harga tak termasuk jetty fee, island fee...

5. Harga istimewa untuk melihat Proboscis Monkey dan Fireflies... Klias Beaufort..
    Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

Hubungi kami
    0163751978
    Boleh Call atau Whatsapp

42. Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

Assalamualaikum Tuan Puan...
    Bercuti la ke Sabah....!!
    Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Antara Kelebihan kami:

Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..
    a) Nissan Urvan RM230 sehari

* Harga di atas adalah minimum sewa
    untuk 3 hari ke atas...
    * Penghantaran kereta percuma ke
    Airport dan tempat penginapan.

Antara kelebihan yang anda dapat apabila memilih kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
    istimewa daripada kami bermula harga
    RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
    kundasang...

3. Pemandu Pelancong..

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..

Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

Hubungi kami
    0163751978
    Boleh Call atau Whatsapp

BalasPadam
  43. Hi Farel, boleh share Itenary kat sana? saya planning ke Sydney on May 2017. Thanks in advance

email: octofiey@gmail.com

44. hai farel,boleh share itinery ke emel sy mujirah_zulkifli@yahoo.com ..akan kesana august 2017 ini..thanks in advance ;)

BalasPadam
  45. Assalamualaikum farel, boleh share itinerary? Tengah plan nak ke sana ni bulan 8 haha ni email ya nadhirahnonad@gmail.com . Thank you ya :)

46. Assalamualaikum bro farel, boleh share itinerary? e-mail saya roslanhafeez@gmail.com . Thank you..

47. salamm..i pun nk..pls email me..kierahusni8886@gmail.com

BalasPadam
  48. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

49. salam saya pun nak initenary.. boleh email ke email saya ammar142466@gmail.com

50. Salam.. boleh tak share itenary.. email: maulana.apprentices@gmail.com.
    boleh tak share laman web utk dom atau baject hotel kat sana. Saya akan bertolak 15.12.2017 seorang diri. kalau dah ada yg menetap kat sana pun bagus. Perjalanan saya mungkin selama 8hari disana. Lebih bagus kalau ada yg dah expert.

BalasPadam
  51. Slm .. nak tanye sejuk tak bulan mac?