Ahad, 31 Mac 2013

Jalan-jalan Padang Part 4

Salam semua. Bertemu lagi di alam siber ini ye. Walaupun sibuk dengan kerja-kerja di opis yang memang takan pernah habis itew, maka aku menggigihkan jugak sambung storey ni yo.

Ok lepas selesai snappy2 dan jenjalan kat Rumah Gadang tu, kami sambung balik perjalanan ke Bukit Tinggi. Setelah satu kampung ke satu kampung kami lepasi, akhirnya sampai jugak ke Bukit Tinggi. Masa tu pun dah lewat petang. Tapi sepanjang perjalanan, kami telah disajikan dengan pemandangan sawah padi nan menghijau dan mengguneng yo. Santek sangat taw!

Kawasan Bukit Tinggi ni suhunye agak dingin. Tapi tak ler sampai gigil. Sedap2 je rasanye. Sebelum aku bawak famili aku datang sini, aku dah siap2 buat research ye tentang hotel dan apa yang best kat sini. tempah melalui Booking.Com sangat mudah dan membantu hokay!. walaupun takde Kad Kredit, tempahan masih boleh dibuat. So pada sape2 yang planning nak jenjalan pusing satu dunia pun boleh tempah hotel kat sini. Di sebabkan kami akan berada di Bukit Tinggi ni selama 3 hari termasuk hari perjalanan, maka aku book siap2 untuk 2 malam kat hotel ni. Macam yang aku cakap kat awal entry dulu, Hotel yang dimaksudkan ialah Hotel Grand Kartini, Hotel ni masih baru dibuka kat Bukit Tinggi, bila tengok kondisi dan reka bentuk bilik dan servis yang ditawarkan dalam Booking.Com tu, hotel ni memang memenuhi cita rasa dan bajet kami sekeluarga. so ape lagi book la siap2. Alhamdulilah, memang realitinye juga memang sama dengan yang dinyatakan dalam iklan promosinya di Booking.Com. Hotel ni letaknye di Jalan Teuku Umar, No. 5, Sumbar. Rate bilik kami untuk dua malam ialah Rp.350.000 tambah extra bed Rp.100.000. So totalnye cuma Rp.900.000 sajork. Ok la tu siap dengan breakfast skali tau. Breakfastnye pulak 3 kali dish hokay plus sedap pulak tu. gituu....

Hotel ni jugak letaknye betul2 sebelah masjid. memang barokah sangat taw! alhamdulilah. sebab setiap kali masuk waktu solat, memang akan berkumandang la azan yang jelas masuk ke corong telingga hokay! sebabnye cerobong speakernye betul2 menghala ke arah bilik kami. gituuuu....

Selesai urusan di lobby, kami pun naik bilik. hotel ni xde lift sebab ade 3 tingkat je pun... dan 1 lagi, kalau x silap hampir semua hotel kat Bukit Tinggi ni memang xde aircornd ye. sebab kata diorang, Bukit Tinggi ni sejuk dah. boley?? xpe. yang penting ade tempat untuk tido dan makan. haha

malam tu lepas mandi, siap2 solat, kami turun semula ke lobi dan tunggu supir datang jemput untuk jalan-jalan cari makan. walaupun badan ni memang sengal2 sendi. tapi sebab jalan punya pasal, gegehkan jugak yo. Malam tu kami gi makan kat Restoran ape ntah, tapi yang penting, dekorasinya warna merah dan hitam. nampak eksklusif le jugak. ramai orang. maksudnye sodap la tu. dalam perjalanan, memang kami lalu kat kawasan yang sangat femes kat Bukit Tinggi,iaitu Jam Gadang. Punye la ramai orang. tapi pesan supir, kene hati-hati sebab kat situ ramai jugak bebudak yang suke paw pelancong ni. lagi pun waktu cam tu kalau nak snappy gambo cam susah nak dapatkan angle yang santek. so kami gi makan je. pastu balik hotel. ZZZzzzZZz..
Ok ni juadah mata untuk korang tatap yo. Nanti aku sambung lagi . Till then wassallam. 



1 ulasan:


  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



    BalasPadam